Massage är något som vi alla då och då behöver och mår bra av.

• löser upp stelhet och spänningar i musklerna och gör dem mjuka och smidiga
  • förbättrar rörligheten i muskler och leder
  • ökar det venösa och det lymfatiska flödet, vilket hjälper kroppen att göra sig av med gifter och slaggämnen
  • minskar svullnad
  • är lugnande för nervsystemet och ökar känslan av harmoni eftersom den frisätter oxytocin i kroppen, vårt lugn och ro-hormon
  • motverkar stress, sänker halten av kortisol i blodet
  • verkar smärtlindrade eftersom en frisättning av endorfiner sker
  • sänker blodtrycket och ger en lugnare och djupare andning
  • stärker immunförsvaret
  • ger ökad koncentrationsförmåga
  • förbättrar kroppskännedomen
  • kan ge förbättrad sömn
  • är positivt för det allmänna välbefinnandet

Du skall undvika massage om du har:

• feber, infektion eller akut inflammation i kroppen
  • cancer
  • akuta skador, sår, färska frakturer
  • högt blodtryck, hjärt-och kärlsjukdomar
  • kraftiga åderbråck, ventrombos, åderförkalkning

Klassisk finsk massage

Klassisk finsk massage är en kraftfull, djupgående manuell behandling som ges direkt på huden. Med strykningar, knådning, vridning, tryck och skakningar behandlas muskulaturen, senor och bindväv.

Massagen är en effektiv hjälp mot muskelspänningar, rörelseinskränkningar i ligament och muskler och muskelvärk. Behandlingar ges dels mot specifika skador och problem i rörelseapparaten, dels för att förebygga spänningstillstånd och smärta eller som en skön avslappning för trötta muskler och ett stressat sinne.

En utbildad massör kompletterar massagen med triggerpunktsbehandling och terapeutisk stretch enligt klientens individuella behov, samt ger enkla råd om en förbättrad ergonomi och egna töjningsövningar.

Idrottsmassage

Vid idrottsmassage anpassas den klassiska massagens grepp grenspecifikt och med beaktande av idrottarens individuella tränings- och tävlingsschema. Behandlingen upplevs dock som djupare och tuffare än vid klassisk massage. Massagen påskyndar kroppens återhämtning efter fysisk ansträngning, ökar musklernas ämnesomsättning, påskyndar läkningsprocessen efter skada, har god effekt mot träningsvärk och motverkar ärrbildning efter skador i muskulaturen och bindväven.

Massagen håller musklerna smidiga och hjälper dem att fungera optimalt, vilket minskar skaderisken vid träning och tävling. Behandlingen kan kompletteras med fasciabehandling, medicinsk laser eller kinesiotejpning.